Tuesday 24 April 2012

Carta salasilah para anbiya

Berkongsi Salasilah Para Nabi/ Rasul dan juga salasilah junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.

Saya kekadang akan 'save' info, esp. chart / doa / article yang saya berminat untuk rujuk dari internet, fb, email, etc. Since sesetengahnya sudah berzaman dalam computer folders, so saya tak berapa pasti dari mana sumber dan 'originator'. Moga2 dihalalkan saya ambil untuk berkongsi demi ilmu dan pengetahuan, bukan for profit purposes pun. Semoga Allah sajalah yang membalas jasa orang2 yang menghasilkan semua ni. 




Dari sumber "This is Mohammad":

Allah telah kurniakan keturunan dari Nabi Ibrahim (Abraham) i.e. Nabi Ismail (anak dengan isteri keduanya Hajar) dan Nabi Ishak dikenali jugak sebagai Isaac, anak dengan isteri pertama baginda, Sarah. DiberitahuNYA kepada Nabi Ibrahim bahawa dari keturunannya akan berkembang kepada dua bangsa, dan tiga agama. Antara sebab kenapa Allah telah mengarahkan Nabi Ibrahim membawa isterinya, Hajar untuk melahirkan nabi ismail ke tempat baru jauh dari Palestin. Dari keturunan Nabi Ismail lahirnya Nabi Muhammad SAW dan dari Nabi Ishak berkembang keturunan Nabi Musa (Moses) dan Nabi Isa (Jesus). Allah Maha Pengatur dan Maha Mengetahui.



Dari sumber yang sama, moyang Nabi (SAW) iaitu Hasyim merupakan orang yang bertanggungjawab menjayakan dan menetapkan dua perjalanan perniagaan terpenting ketika itu, satunya semasa musim panas ke Syria (utara) dan semasa musim sejuk ke Yaman (selatan) yang mana telah menjadikan Mekah di zaman itu berkembang menjadi bandar kaya dan pusat perniagaan yang maju. 

1 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum. Tq for sharing. Just what I was looking for.