Saturday, 9 March 2013

Jalan-jalan ke Krabi - part 2

Sambungan dari mukadimah - part 1 ;)

Penerbangan kami dari KL - Krabi cuma mengambil masa lebih kurang 1 1/2 jam dan tiba di lapangan Krabi dalam pukul 2pm waktu tempatan. (Waktu di Krabi lewat satu jam dari Malaysia).

Gambar bawah ni pemandangan sekitar  Krabi dari udara...



Ini 'airport taxi', (van yang agak besar dan selesa untuk kami bertiga) yang membawa kami ke hotel di pekan Ao Nang. Just for info: the charge was around 600 bath. (convert ~ RM60)



Pemandangan sepanjang perjalanan dari lapangan terbang ke hotel terasa agak 'familiar',  seakan melalui pekan-pekan kecil di Kelantan, nama pun jiran kan.. Cuma tulisan di papan tanda sahaja bertulisan siam. Namun kelainan dan tarikannya pada bukit-bukit batu kapur yang tersergam indah melatari pemandangan perjalanan kami dan terdapatnya tuk tuk yang dijadikan pengangkutan awam. Tuk tuk ni tiada kat Kelantan ataupun di Malaysia.

40 minit perjalanan, sampailah kami ke hotel di Pekan Ao Nang, agak tersorok ke dalam sedikit tapi landskap tamannya sungguh memukau hati. Saya suka banyak pokok, sejuk mata memandang...


Mengikut kata pekerjanya, pemilik hotel ini adalah seorang muslim. Info dari booking.com juga, hotel ni ada sijil halal. Alhamdulillah senang kami bersarapan pagi di hotel tanpa was was. Di Krabi populasi muslim adalah sekitar 42% (sumber wikipedia). Selain pertanian, industri pelancongan merupakan salah satu punca pendapatan utama penduduk wilayah ini. 

Di bawah ini, saya sempat snap gambar receptionist yang ramah tamah, suka jer dorang posing. Kebanyakan pekerja wanita di hotel ni bertudung dan boleh berbahasa Inggeris dengan agak baik. Tiada masalah untuk berkomunikasi. Sebelum ni, 'hotel review' di booking.com, ada yang komen, rata-rata pekerja hotel di Krabi tidak fasih berbahasa Inggeris. Mostly dari Mat Saleh, adakah terlalu high expectation ;p




Dari beranda kelihatan kolam renang di celah-celah pokok merimbun.


Pemandangan dari bilik, menghadap bukit batu kapur yang tersergam di antara pepohon kelapa yang tinggi lampai (boleh ker guna lampai untuk pokok?) Suasana kampung yg sungguh mendamaikan, terutamanya di pagi hari yang hening.. Subhanallah!


Pic collage di hotel penginapan


Selepas solat dan berehat sekejap di bilik, petang tu kami menaiki tuk-tuk yang disediakan oleh pihak hotel ke Pantai Ao Nang. Sambil meninjau2 pekan Ao Nang, sambil mencari soket di deretan kedai di situ. Ini kes lupa. So, sila bawa 'travel adapter' ya.

Di bawah ni gambar deretan kedai-kedai, hotel dan hostel sepanjang jalan di pekan kecil Ao Nang yang berhampiran pantai.



Tuk tuk pak polisi
Ini pantai Ao Nang di waktu senja. Kelihatan bot-bot yang membawa pelancong (long tail boats) sepanjang pantai. 


Di kala matahari terbenam. Magnificent! Masha Allah, indahnya alam Allah.



Ini pemandangan pekan Ao Nang kala malam.


Walaupun sudah kenyang makan malam, bila melalui pasar malam di sepanjang jalan, akan menyinggah jugak beli sesuatu untuk 'supper'.. hmmm, agak bahaya untuk berlama-lama di Ao Nang ;p


Antara kegemaran, udang goreng bersalut tepung, aneka jus buah-buahan campur, aneka pancake terutama peanut butter + nutella pancake. Heavennya jjcm di Ao Nang ni :))




Baru cerita di hari pertama ni... Our trip to islands and jungle trekking will be continued...

4 comments:

pya said...

dah x sabar ni nk pegi..hehe

Pinnon said...

:))

Suwaibah YS said...

salam...
boleh tahu, ape nama hotel ni?

tq :)

Pinnon said...

Suwaibah,
Hotel Phu Pi Maan Resort & Spa.