Thursday 14 March 2013

Jalan-jalan ke Krabi - Part 3


Pemandangan yang indah di Pulau Phi phi 

Aktiviti utama kami pada hari kedua di Krabi adalah 'island hopping' ke Pulau Phi phi. Sebenarnya ada pelbagai pakej yang ditawarkan, bagi yang 'first timer' macam kami ni, tiada pengalaman sendiri untuk perbandingan. Adalah 'google' dan baca 'review' sana sini, namun lain orang lain pendapat.. So, kami cuba pakej yang agak-agak paling menarik di mata kami pada masa tu, sambil 'dikipas-kipas' oleh 'travel agent' hehee.

Bercakap tentang Travel Agent (TA), kami mengambil TA yang pemandu 'airport taxi' singgah dalam perjalanan ke Ao Nang, sedangkan banyak lagi pilihan yang terdapat di pekan Ao Nang. Kalau berpeluang untuk ke sana lagi, we'll get another TA to the other islands... entah bila la kan ;p 

Among the 'top' packages for island hopping / snokerling activities:
-Phi phi Island
-4 Island hopping
-Hong Island

Bagaimanapun boleh juga dapatkan sendiri tiket bot seperti gambar di bawah ni. Ada jugak pelancong yang 'charter' bot dan 'deal' sendiri dengan pemandu bot berkenaan, ini antara pengalaman yang dikongsi mereka dalam Trip Advisor.

Ini contoh senarai harga untuk 'long tail boat'.



Ini pertama kali bersarapan dengan nasi paprid ;) Bukanlah jakun nasi paprid, cuma seingat saya tidak pernah makan di waktu pagi. Ini antara menu sarapan yang disediakan di hotel kami selain 'selection of western food and local fruits'. Boleh pujilah 'variety of breakfast' di sini :)


Ok, sekarang masuk bab Island Hopping ;)

Destinasi pertama kami adalah Maya Bay, teluk kecil yang cantik dan unik dengan tersergamnya bukit batu kapur di kiri kanannya. Masha Allah, splendid view! Namun dengan ramainya umat pelancong di teluk sekecil itu, hmm jadi malas untuk mandi manda... Kami cuma berjalan-jalan disekitarnya dan melepak di pasiran pantai putihnya sambil bergambar dan menikmati angin sepoi-sepoi bahasa.



Destinasi seterusnya, bot berhenti berhampiran lagun untuk aktiviti snorkeling. Kami diberi masa setengah jam untuk ber'snorkeling'. Mula-mula memang teruja untuk snorkeling... Bagi saya, 'corals' di sini tidaklah secantik yang ada di pulau-pulau di Malaysia, namun keindahan dan kehijauan alam sekeliling sungguh mempersona.


Untuk snorkel di 'open sea', kita harus tenang dan cool ya.. Kalau tak, boleh jadi panik macam saya huhu. Naluri mak kan, sambil snorkeling sambil ingat anak. Saya naik awal sedikit untuk memantau Akid, budak tu ok jer berenang sana sini.. Di bawah ni gambar dia snorkeling, alhamdulillah skill berenangnya semakin baik.

Akid enjoyed snorkeling around
Selesai snorkeling, bot kami mula bergerak perlahan ke arah lagun yang seakan-akan dikepong oleh bukit-bukau.. Subhanallah, kedamaian di sini sungguh memukau.. hmm, macam rhymes pulak;)

According to our lady (tomboy look) tour guide, The Beach movie was once filmed here.. Gambar ni dia yang tolong tangkap, dia risau kamera saya jatuh ke dalam air.. Pemandu pelancong kami ni selamba sahaja berkomunikasi dalam 'English' cara dia lah. Dia 'address' pompuan2 Asian termasuk saya, Moi dan anak saya Boy. Kecoh jugakla bila dia panggil Moi, moi, moi... boi, boi, boi hehee. Dalam bot kami yang lebih kurang 20-25 orang, hanya Akid seorang sahaja budak.


Bot terus bergerak dan berhenti sekejap di Viking Cave. Menurut pemandu pelancong kami, gua ni pernah didiami oleh kaum Viking. Teringat pula tentang lawatan kami ke muzium Viking di Copenhagen beberapa tahun dulu. Suami pula tak habis-habis 'counter' balik statement tu, tak percaya yang orang Viking dari Scandinavia tu boleh belayar sejauh itu dan menetap di gua ni. Ini diluahkan pada saya jer lah, takkan nak berdebat dengan tour guide pulak hehee. Apa-apalah, otak saya masa tu macam tak boleh nak support mana2 side sebab diri sendiri dalam fasa cuti2 dan agak lambat nak process logik sejarah.. 


Di bawah ni, gambar yang diambil di muzium Viking. Inilah contoh bot kaum Viking;) Agak-agak berjaya tak merentasi samudera dan ber'tapa' di Viking cave di Krabi??


Selepas melintasi Viking Cave tu, bot kami terus ke Pulau Phi phi untuk makan tengahari dan berehat di situ. Makanan di Restoran muslim yang dibawa oleh TA kami tu, so-so sahajalah, tapi alhamdulillah, kenyang juga;). Selepas makan, kami mencari surau untuk solat. Waktu tengahari pada hari tersebut sungguh terik dan memancar-mancar, maka tidaklah kami rajin untuk berjemur di pantai... 

Pulau Phi phi di waktu panas terik

deretan kedai di Phi phi

Selepas berehat sekejap di pulau Phi phi, kami dibawa untuk snorkeling kali kedua. This time around, cuma snorkelers tegar sahaja masuk ke air, 'orang2 putih' termasuk Akid. Separuh dari kami menunggu di dalam bot dan melayan perasaan hehee...

Akid snorkeled for the 2nd time
Selepas semua snorkelers menaiki bot semula, kami dibawa ke destinasi terakhir iaitu Bamboo Island. Dalam perjalanan tu, bot cuma berhenti sekejap di Monkey Island untuk kami melihat pulau yang didiami oleh monyet. Macam tak pernah tengok monyet kan.. hahhaha. So, bila TA bercerita pakej ini pergi ke sana sini tu sebenarnya, macam penyedap resume sahaja;p By the way, obviously nama pulau ni kan, seolah-olah telah ditawan oleh monyet sebab tak nampak sesiapa di sini kecuali monyet dan keluarganya sahaja..

Monkey island, skodenglah ada monyet tak..
Then, sampailah ke destinasi terakhir. Cara tour guide announced, we'll go to Bamboo island and you can sleep there..  Kami rasa kelakar, seriously untuk tidur?? Ramai yang melepak, bersiar-siar, mandi manda dan memang ada pun yang tidur mungkin kepenatan dek island hopping. Di pulau dipenuhi rimbunan pokok dan sungguh redup, memang sesuai untuk melelapkan mata. Namun masa itulah kami bermandi-manda air laut...

Bamboo Island

Akhirnya, bot kami menuju balik ke Ao Nang meredah ombak dengan lajunya, melambung-lambung, 'overtaking the long tail boats', dalam hati berbisik nasib baik ambil bot laju, cepat sikit sampai.. Perjalanan sehala mengambil masa 40min - 1 jam jugaklah. Kami sampai di hotel sekitar 4 petang. Masih sempat kepada sesiapa yang ingin jamak solat dalam Asar.

Selepas berehat di bilik, petang-petang tu boleh lagi berenang di hotel pool. 

Matahari petang terlindung dibalik bukit

Father and son in the pool

Gambar di bawah ni diambil semasa menunggu TA untuk ke junggle trekking on the next day. Ada budak pengsan kepenatan sebab 'all out' berenang-renang di laut dan kolam ;p



Will be continued... (again? hehee..)

1 comments:

zun said...

hii sis..boleh x nk tanye,travel agent yg sis amik time holiday di krabi ni ,memang dah buat early booking dari mlysia or smpai krabi baru cari?..and ape name travel agent ni ye plus brape bajet for the whole travelling with this agent ye?tq sis..:)